Marrakech

De bedste attraktioner i Marrakech

Se alle oplevelser i Marrakech

Topseværdigheder i Marrakech

De bedste seværdigheder og attraktioner i Marrakech

Marrakech ligger for foden af de pragtfulde Atlasbjerge. Marrakech er Marokkos kulturelle centrum og har solbeskinnede historiske seværdigheder svøbt i berbertraditioner og ornamenteret islamisk kunst. En fest for sanserne. Her kommer de bedste steder, som du skal besøge for at få de bedste oplevelser i Marrakech.

Marrakechs Museum
Foto: michalo @Flickr (CC BY-SA 2.0)

Marrakechs Museum ligger i det gamle Dar Menebhi-palads og udstiller marokkansk kunst fra oldtiden til i dag, samt historiske bøger, mønter og keramik fra området.

Jemaa el Fnaa

Prut om prisen på souvenirs, mad og tøj på Marrakechs store historiske markedsplads Jemaa el Fnaa, og gå videre derfra på opdagelse i medinaen (den gamle by) og udforsk de labyrintiske bazarer!

Bahiapaladset

Bahia betyder glans. Paladset blev bygget til en forhenværende slave som var blevet sultanens yndling. Det var hensigten, at paladset skulle overstråle alle andre bygningsværker, på den tid.

Menara-haverne

De fredfyldte Menara-haverne med de fantastiske Atlasbjerge i baggrunden er et yndet sted af besøge for både lokale og turister, hvis man vil undslippe byens larm.

Saadian-gravene
Foto: Frank Douwes @ Flickr (CC BY 2.0)

[Saadian-gravene]/saadian-gravene-l3606/) er en kæmpestor gravplads fra 1500-tallet og det sidste hvilested for 66 medlemmer af Sardiandynastiet, som herskede over Marrakech fra 1524-1668.

Majorellehaven

Den udsøgte tropiske have blev anlagt af den franske maler Jacques Majorelle, han boede i den blå villa som modeskaberen Yves Saint Laurant senere overtog. Villaen rummer marokkansk kunsthåndværk af høj karat og malerier af haven.

Koutoubia-moskeen

Koutoubia-moskeen er med sin 70 m høje minaret, Marrakechs mest berømte vartegn. Det er kun muslimer, der må komme ind i denne næsten 1000 år gamle moske med de tre guldkugler på toppen.

Dar Si Said-museet for marrokansk kunst og håndværk
Foto: Anton Zelenov @Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Følg udviklingen i nordafrikansk kunst i dette fine gamle palads, hvor lyden af rislende vand blander sig med duften af roser og jasmin. Hvis du vil vide mere om livet i Sahara gennem tiderne, kan du udforske det nærliggende Maison Tiskiwine.

Toubkal Nationalpark

Selvom Nordafrikas højeste bjerg Djebel Toubkal ligger 57 km syd for Marrakech, er det værd at besøge området, bare for at se den rustikke landsby Imlil, hvorfra de fleste ture begynder.

Planlæg dit besøg i Marrakech

Hvor skal jeg bo i Marrakech?

Riader, traditionelle marrokanske huse med smukke indvendige gårdhaver, er en stor del af charmen ved Marrakech. Nogle af de bedste riader i Marrakech er nu hoteller, så det kan betale sig at undersøge lidt og lede efter et unikt sted at bo. Nogle af de bedste billige riader i Marrakech er Riad Rbaa Laroub, Riad Edward og et af de ældste huse i medinaen, Dar Hanane.

Hvordan skal jeg klæde mig i Marrakech?

De fleste marokkanere er religøse, men tolerante. Visse steder er mere konservative end andre, så en god tommelfingerregel er, at se hvor tildækkede de lokale er. Det er især kvinder, som er udsat for chikane, hvis de er for vovede for den lokale smag. Det er en god ide at tjekke ud på forhånd, om de steder, du skal besøge, har en dresscode, især de religiøse seværdigheder og vartegn.

Hvor mange penge skal jeg tage med til Marrakech?

Det afhænger af turen, selvom du kan forvente at bruge 300-500 MAD om dagen på mad og omkring 50 MAD på taxa. En taxatur frem og tilbage til lufthavnen koster omkring 200 MAD og souvenirs er normalt billige. Du kan spare ved at prutte om prisen og kun betale i lokal valuta (Dihram). Når det er sagt, kan det være nyttigt at medbringe nogle pund, dollars eller euro til nødsituationer på din rejse i Marrakech.

Praktisk information

UTC (+00:00)
  • Landekode
    +212
  • Bedste tid at tage dertil
    Marrakechs vejr er mest behageligt om foråret eller efteråret.

Oplevelser i Marrakech

De mest populære seværdigheder i Marrakech

Byer i Marokko

Andre seværdigheder i Marrakech

Vil du se alle oplevelser i Marrakech? Klik her for en fuld oversigt

Det synes rejsende om Marrakech

Vi blev hentet på sted aftalt pr. email aftenen før. Desværre kom vi for sent pga manglende opdatering af tidsforskel på mobilen, men clickexcursions var så søde at ringe os op. Den søde chauffør Aymane Assa ventede på os på trods af at vi var 45 minutter for sent på den. Han var iøvrigt fantastisk velbevandret på både engelsk og fransk og fortalte levende om Marokko på turen ud til ATV'erne, mellem ATV og dromedar-tur og igen mellem dromedarer og Hammam. Sidstnævnte var en super afslutning på en dejlig dag, men det var vist ikke helt meningen, at vi skulle have smidt ALT tøjet! Jeg tror, vi havde forventet, at vi startede med selv at tage et bad og så evt. kom tilbage til vores undertøj, men det lå sikkert i de aflåste skabe nedenunder. Nå, men manden fik et par engangs-boksershorts på (pigerne i spa'en måtte ikke være i rum med en nøgen mand) og undertegnede klarede oplevelsen med at blive skrubbet og masseret på trods af komplet nøgenhed. Forvent ømhed i bagdel efter dromedar-tur!

Marrakech: Dagsudflugt med kameltur, ATV og spa Anmeldt af Lisbeth, 15/02/2020

Vi havde en skøn tur i luftballon! Det var en virkelig smuk og enestående oplevelse, som jeg vil sent vil glemme. Vi følte os i trygge og professionelle hænder hele vejen igennem. Kamelturen blegnede lidt i sammenligning med luftballonen, men det tror jeg, alt vil gøre - eneste minus ved dagen var, at der vist var opstået en kommunikationsfejl mellem GetYourGuide og Ciel d'afrique (udbyderen af turen), da sidstnævnte ikke vidste, at vi også havde booket og betalt for kamelturen. Men de var dog meget serviceorienterede, da de blev gjort bekendt med fejlen, og vi kom afsted. Alt i alt meget anbefalesesværdigt

Dejlig tur til både Atlasbjergene (med fin berber-frokost) og ørkenen. Vi havde bestilt turen UDEN kameltur, men kom alligevel tæt på dyrene (med unger) og det var en fin oplevelse. Vores chauffør - som vi desværre ikke kan huske navnet på - kørte sikkert og behageligt og var fuld af venlighed og muntre bemærkninger! Vi besøgte hurtigt efter turens start en cafe, hvor vi fik dejlig myntete og brød til dyp i olie - et godt indslag, der gav en afbalanceret mærhed, der rigelig rakte til den gode frokost.

Det var på forhånd annonceret, at vi skulle 'købe ind' til tajenen i souken og det havde vi nok frygtet lidt for udførelsen af! Men det blev ordnet på en utrolig elegant vis ved at deltagerne fulgte med instruktøren rundt i forskellige dele af souken og dermed så og oplevede disse og så købte instruktøren i praksis ind hos de handlende. Efter indkøbet gik vi til en fin riad, hvor vi 'byggede' en tagine og forinden havde vi fået en grundig instruktion i fremstilling af sød, marrokansk myntete.

Interessant tur med besøg hos en berberfamilie og det flotte vandfald. Dog skal bemærkes: det var meget uklart, hvad indholdet af dagens program var - herunder hvornår vi kunne købe frokost. Det virker måske som en lille ting, men vi startede turen kl. 9 og fik frokost kl. 15 - det ville have været rart at vide på forhånd. Tip til GetYourGuide: i stedet for at beskrive dagens emner i tilfældig rækkefølge, kunne man forestille sig et program i rækkefølge med omtrentlige tider på.